Bli elev

Hvilan är det självklara valet för dig som vill gå en spetsutbildning inom de gröna utbildningarna. Du som elev står i fokus, och vår vision är att ge dig förutsättningar att utvecklas och växa för en bättre framtid. Hos Hvilan hittar du en unik skolmiljö med internat som lockar elever från hela landet. Med över 150 års erfarenhet, och en stark grön profil, skapar vi en miljö där elever trivs och utvecklas.

Vi är en gymnasieskola med yrkesprogram inom trädgård, florist och restaurang och livsmedel. Vår gröna profil genomsyrar allt vi gör. Här är maten närproducerad och ibland till och med egenodlad. Hvilan ägs av de tre Hushållningssällskapen i Skåne, Kronoberg/Blekinge och Sjuhärad, som driver flera naturbruksgymnasium i landet.

Våra utbildningar

Miljö & gemenskap

Stämningen på Hvilangymnasiet är familjär, och här du har nära till klasskamrater, lärare och skolledning. Vi kallar det Hvilan-andan. Vi ger dig förutsättningar att utvecklas i en lugn studiemiljö. Här skaffar många vänner för livet i en trygg miljö, där man blir sedd.

Utbildningen

På skolan möts du av engagerade och duktiga behöriga/ branscherfarna lärare som med sin erfarenhet och kunskap förbereder dig inför arbetslivet och framtida studier. Samtliga program erbjuder vi som introduktionsprogram.

Vårt gröna arv

I klassrummet väver vi in dagsaktuella ämnen som entreprenörskap, miljö och hållbarhet – utifrån flera infallsvinklar och aspekter, i undervisningen. Detta skapar en särskilt stark och unik koppling till vårt gröna arv.

Från odling till tallrik

Gillar du tanken av att äta det du själv odlat? Här är det just så. Mycket av de grönsaker och rotfrukter som odlas på skolan tillagas i restaurangen och serveras till skollunch och kvällsmiddag.

Nätverk

Hos oss får du möjlighet till nära samarbete med olika branscher och kan starta ditt eget UF-företag under gymnasietiden. När du tar studenten har du redan skapat dig ett värdefullt nätverk och erfarenheter. Välkommen till en hållbar gymnasietid där du kan växa och skapa din egna framtid!

Internat

Att bo på internat är ett första steg ut i vuxenlivet och skapar en speciell gemenskap som en vanlig gymnasietid inte gör – du får vänner för livet! Här bor du i eget rum, i gemensam korridor, med elever från flera håll i Sverige.

Frågor eller funderingar?

Har du några frågor, funderingar eller vill veta mer om oss så tveka inte att höra av dig.

Våra gymnasieutbildningar

Trädgårdsanläggare

Är du intresserad av maskiner och anläggning är det här ett självklart utbildningsval!

Trädgårdsmästare

Vill du i framtiden arbeta med att planera trädgårdar och gröna miljöer, eller arbeta med växthusodling?

Florist

Är du kreativ, gillar att skapa och är förtjust i blommor?

Kock

Programmet är en klassisk kockutbildning där du får lära dig yrket av skickliga och erfarna köksmästare.

Skuggning

Vill du uppleva vår skola, träffa personalen och kika på lokalerna? Gör din intresseanmälan och bli elev för en dag!