Leo Malmström, Trädgårdsanläggare

Startade eget företag under skoltiden

Leo Malmström är den före detta trädgårdsanläggningseleven som startade eget företag under skoltiden. Här berättar han hur mycket Hvilan har betytt för honom och hans entreprenörskap.

Hur ser du tillbaka på dina år på Hvilan?
Mina tre år på Hvilan var mycket viktiga år för mig, det var då jag utvecklades som mest och fick utrymme att växa som person. Jag blir glad när jag tänker tillbaka på tiden på Hvilan.

Vad har åren på Hvilan betytt för dig?
Åren på Hvilan satte grunden för mig i mitt yrkesliv. Jag startade mitt egna företag efter första året på skolan. Tjänsten lämpade sig för äldre människor och deras villaträdgårdar. Tack vare att skolan gick in och sponsrade, blev det möjligt för mig att åka upp på SM i Ung Företagsamhet i Stockholm. Här kammade jag och mitt företag hem en andra plats i kategorin Årets Monter efter att ha byggt upp en trädgård på en begränsad yta. Jag är mycket tacksam för allt vad skolan har gjort för mig och jag kan varmt rekommendera ungdomar att söka sig till skolan. De kommer att stortrivas!

Efter gymnasiet var jag var runt på olika skolor och föreläste om att starta trädgårdsföretag. Idag arbetar jag i en helt annan bransch, men kärleken till trädgård finns alltid kvar.

Vad tycker du är det unika med Hvilan?
Engagerade lärare, möjlighet till jobb efter studenten, möjlighet till högskolebehörighet, den fantastiska parkmiljön runtom skolan, lunchmaten, klassrummen, pedagogiken och skolmiljön. Något minne som betytt mycket för dig under skoltiden? Studenten, det är en milstolpe som jag ofta tänker tillbaka till. Jag fick äran att ta emot två stipendium. Både som skolans ambassadör, men också som entreprenör. Det är något jag är mycket stolt över!