Alexandra Lindroth, Florist

Alexandra startade egen blomsterbutik

Alexandra Lindroth är före detta elev som studerat här på Hvilan. Men vad hände egentligen efter studenten? Saken är den att Alexandra startade egen blomsterbutik, och jobbar där än idag.

Vad gör du idag?
Idag så driver jag egen en blomsterbutik i Eslöv. Sedan min gymnasietid så har jag inte studerat något mer utan klarar mig bra på de kunskaperna som jag fick på Hvilan.

Hur skulle du beskriva dina år på Hvilan?
Åren på Hvilan betyder väldigt mycket för mig. Jag utvecklades väldigt mycket som person, man fick som en egen liten extra familj trots att man inte bodde på internatet. Vännerna som jag fick under min gymnasietid på Hvilan har jag än idag kvar och jag är övertygad om att de kommer vara kvar livet ut.

Vad tycker du är det unika med Hvilan?
Unikt med just Hvilan är att det är en väldigt liten och gemytlig skola, där man verkligen får alla möjligheter att utvecklas inom sitt ämne och inriktning. Vi umgicks verkligen allihop med varandra, mellan årskurser och olika inriktningar. Vilket jag tror är väldigt ovanligt bland just gymnasieskolor.

Hur upplevde du lärarna, personal och gemenskapen på skolan?
Lärarna och övrig personal på skolan upplevde jag som väldigt härlig. Trots att man inte hade alla lärare så behövde man aldrig känna sig orolig för att be om hjälp eller liknande. Vi var väldigt små klasser, så man fick all hjälp som man behövde för att kunna utvecklas som florist men också som elev.

Vad rustade skolan dig med inför arbetslivet?
Inför arbetslivet så blev man väl förberedd på hur yrket skulle komma att se ut. Ibland så kan yrken förskönas mycket under gymnasietiden, men jag tyckte att vi fick en realistisk och bra bild av hur det skulle vara att jobba som då florist i mitt fall. Det finns mycket fint som jag hade velat dela med mig av. Mina år på Hvilan var så roliga och lärorika, och verkligen något som jag tittar tillbaka på med glädje och stolthet.