Hantverksprogrammet

Inriktning
Florist

Yrke
Florist, dekoratör, blomsterkreatör och egen företagare

Florist

Är du kreativ, gillar att skapa och är förtjust i blommor? Vår floristutbildning är som gjord för dig som gillar färg och form och som tycker om att skapa något vackert.

Att få vara kreativ med levande material är en speciell känsla.

Floristyrket är ett hantverk som kräver både teoretiska kunskaper och ett praktiskt handlag. Du får lära dig att binda buketter och göra fantasifulla dekorationer. Dessutom får du lära dig vad som krävs för att arbeta i butik, och bland annat studera säljteknik, utställningsdesign, formgivning och marknadsföring.

Som floriststuderande har du förmånen att arbeta med växtmaterial från skolans odlingar och växthus, och sälja dina kreationer i skolans gårdsbutik som eleverna själv driver. Här lär du dig allt du behöver för att efter studenten arbeta professionellt som florist.

Kursnamn Poäng
Gymnasiearbete 100
Gymnasiearbete NB100
2800

Visste du att vi har en gårdsbutik som drivs av florist-eleverna? Här får våra elever träna på att bygga upp butiksmiljöer i verkligheten men också öva sig i kundbemötande.

Dekorera för fest

Som en del av utbildningen får du också vara med i spännande blomsterprojekt och publika evenemang. Exempelvis har våra elever varit med och dekorerat ELLE-galan i Köpenhamn.

Praktik och erfarenhet

Få spännande möjligheter att genomföra din praktik utomlands! Det ingår minst 15 veckor praktik hos företag där du får unik möjlighet att skapa viktiga kontakter från branschen inför arbetslivet – utomlands eller i Sverige.

Starta UF-företag

Under gymnasietiden får du, i samarbete med Ung Företagsamhet, starta och driva ett eget företag.

Högskolebehörighet

Du vet väl om att även de praktiska programmen ger högskolebehörighet? På Hvilan har du alla möjligheter framför dig.

Detta känns helt rätt

Vad kul! Klicka dig vidare nedan.